feministisktnedslag.blogg.se

Förlägg inte de feministiska glasögonen!

Publicerad 2014-03-05 21:47:10 i Allmänt,

Den här veckan har jag funderat mer än vanligt över jämställdhetsfrågorna. Och inser att frågorna är något jag arbetar mer med än vad jag är medveten om.

Att feministiska nedslagsveckan är igång känns otroligt bra, att få belysa frågorna och dessutom få diskutera dom utifrån olika synvinklar gör att jag kommer på mig själv gå och fundera på saker jag ser och hör runt omkring mig. Jag har inte tappat bort mina feministiska glasögon men vissa perioder har jag förlagt dom och den här veckan har gjort att jag återigen hittat dom.

I mitt arbete har jag den stora förmånen att få arbeta med bland annat jämställdhetsfrågor hands on.  Den här veckan har det varit genom arrangemang som feministiska nedslag. Möten med organisationen Popkollo, en fantastisk organisation som arbetar för en jämställd musikscen. Med Pride som har varit med och förändrat attityder och förhållningssätt i Luleå. Jag kan göra listan lång och det är en förmån att få arbeta med föreningar, organisationer och människor som vill förändra världen! En klok person sa "What we do makes a difference. The little things we do changes the world!"

Jag vill slå ett slag för morgondagens föreläsning av Alexander Alvina Camberland på Vetenskapens Hus, 12:00-13:00. Performance-artisten, skribenten och genusvetaren Alexander Alvina Chamberland föreläser om nya queera, intersektionella och feministiska perspektiv på femme-ininitet, trans, sexualitet, historia, misslyckanden och fängelsesystemet - om att nå längre än jämställdhet mellan bara "män" och "kvinnor".

Vill ni läsa mer av gå in på Alexanders blogg.

Jag hoppas vi syns i morgon!

//Madelene

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela