feministisktnedslag.blogg.se

I efterdyningarna efter det feministiska nedslaget.

Publicerad 2014-03-10 16:34:11 i Allmänt,

Veckan med feministiska nedslag är över. Sportlovet är slut. Vi återgår till våra arbeten och vardagliga göromål. Allt blir som förut. Eller? Jag promenerade just genom centrala Luleå och ser vad som ser ut att vara en företrädare för det penisbärande könet iklädd LJUSROSA GYMPASKOR MED HÖG SULA och en matchande LJUSROSA MÖSSA! Den här personen verkade vara en högst ”modern man” (eller vad den nu väljer för könskategori) som genom modeklädsel och andra identitetsmarkörer positionerar sig socialt.

Jag kan inte påstå att den här personen fått intryck, blivit påverkad eller influerad av just det feministiska nedslaget (även om det hade varit fantastiskt om det vore så) men vad jag kan konstatera är min egen notering om att Luleå i dagsläget har en öppenhet kring de normer om omgärdar mäns uttryck genom klädsel.

På lördagen, under den avslutande feministiska aftonen på Lillan (Internationella kvinnodagen), åtog vi oss också att på denna blogg publicera de tankar som publiken fick skriva ned kring vad feminismen betyder för dem och vad vi alla kan göra för att i vår närmaste omgivning bedriva vardagsfeminism. Så, here goes:

”Se feminism som något självklart & agera därefter.”

”Stå upp för jämställdhet & ifrågasätt normer, sexism & strukturer & shit i det vardagliga. & sånt. (ett ritat hjärta)”

”Jobba med det du gör utan att försöka efterapa en manlig metod! Stå för det du kan! Gör det ”så bäst du kan.”

”Inte ta kommentarer om vad ”duktig” jag är som byter däck på bilen eller andra typiska ”manssysslor”. Kommentarer som ingen man skulle få av en annan man.”

”Lite mindre fokus på anti-objektifiering, mycket mer fokus på pro-subjektifiering! Lek, ta, initiera, blomstra!”

”Att bojkotta sån machokultur som är skadlig och inte behöver godtas. T.ex. ej gå till klubbar där manliga vakter maktmissbrukar, etc. Se över var man ekonomiskt bidrar & vad man godtar.”

"Att inse sina egna privilegier.”

"Var noga med vem du umgås med.”

”Jag håller inte tyst.”

”Sluta med tillgänglighetsskratt.”

"Att lyssna först med empati för att sen kunna säga hur jag ser på världen.”

"Backa upp våra tjejkompisar. Stötta varandra.”

"Inte bara tänka, utan också handla. Säga ifrån.”

”Se till att inte acceptera om jag behandlas annorlunda för att jag är en kvinna i en mansdominerad utbildning/yrke.”

”Var den du är, tillåt dig det!!”

”Fundera hur maktförhållanden fungerar i våra nära relationer.”

”Säga ifrån mot vardagssexism. I början blir man obekväm men sedan känns det bra och blir accepterat.”

”Ta och ge plats.”

”Våga ifrågasätta på jobbet (försvarsmakten) och stå upp mer för mig själv.”

”Be grabbarna på jobbet att tömma diskmaskinen. Torka av borden och hålla bra ordning i köket.”

"Krama alla du möter.”

”Ta lärorik av sin egna erfarenhet från den gammelsvenska tradition och säga NEJ! Så ser det ej ut! Inte i min värld.”

”Sparka ut karln där hemma! (Kvinnoförtryckarrelation)”

”Barn ska få välja kläder och leksaker som dom vill. Småtjejer ska inte se ut som 14 åringar vilket dom inte är.”

”Tydligt stötta.”

””Byta kön” på folk i en situation – för att sätta fokus om resonemanget då ändras =) ”

”I skolan: så fort det finns möjlighet försöka skriva/ha uppsatser och redovisningar om feminism eller ur ett feministiskt perspektiv. Annat: om folk uttalar sig klumpigt får en försöka förklara varför hen inte kan säga så, och med enkla exempel visa på strukturer och normer. (kvinnosymbol) GO GIRLS (kvinnosymbol)”

”Ta tag i uppfostrandet av barn, elever. Ge olika möjligheter. Ge plats.”

”Vara modig och ifrågasätta.”

"Synas och höras på olika arenor. Anpassa dig inte!!”

”Säg ifrån!”

”Stötta varandra.”

”(ett hjärta högst upp i högra hörnet) Uppmuntra andra i vardagliga livet att stå på sig & vara stark.”

”Ta för sig. Ta plats!”

”Hej J Det här var en fin tillställning!”

”Möt hat och ignorans med kärlek. (en manssymbol och en kvinnosymbol ritad tätt intill, med pilen och korset rörande vid varandra)”

”Sök inte förståelse utan försök att plantera ett frö av insikt och kärlek.”

”Ifrågasätt.”

”Ta diskussionen hela tiden. Sluta skratta åt dåliga mansskämt.”

”För o gå framåt kan man exempel gå ut på gatan och torg o sprida info om att vi finns. Och ge en fri inträde för kurs om feminism. Så man lär sig mer än man gjorde tidigare. :>”

”Berätta/förklara vad jag drömmer om.”

”Avsluta en relation med en partner som trycker ner. Brist på respekt, jämställdhet, värdighet.”

”Mod, mod, mod. Höja rösten. Skapa. Skapa nytt. Skapa annorlunda. Skapa på plats. Skapa form.”

”Hur identifieras en ojämlikhet? Ta in män i kvinnosammanhang, ex.vis syjunta med gubbar & vice versa. Hur agerar man om en kvinna VILL anamma kvinnorollen? & vice versa. Blir samhället mer/mindre jämlikt om man byter mätparametrar?”

”Se hur du själv kan förbättra & förändra dig själv och gör det.”

”Ifrågasätta om det jag gör och säger i sociala sammanhang är av slentrian och invanda mönster pga inbillade förväntningar eller om det faktiskt är jag.”

OK. Det var 45 olika förslag på hur vi alla kan arbeta mer vardagsfeministiskt. Några ord som jag fastnade för var ”ifrågasätta”, ”våga” och ”kärlek”. Jag tänker då kort och gott att vårt ifrågasättande ska vara riktat dels mot omgivningen, dels mot oss själva. När vi ser att vi själva och andra agerar i enlighet med den förväntade norm som underbygger den strukturella könssegregerande maktobalansen, DÅ ska vi våga agera. Den uppmuntran jag också vill skicka med i sammanhanget är att våga göra det med kärlek.

För mig personligen är detta den största utmaningen, att bemöta och förändra med kärlek. Jag arbetar ständigt och energiskt med att ha en kärleksfull ingång till vardagen. Ibland är det svårt. Särskilt med de nära & kära som egentligen betyder mest i mitt liv. Men jag övar och övar och övar. Jag tror att även de medelgamla hundarna kan lära sig att sitta fint. Med rätt motivation och inspiration. <3

 

Peter Grusmark

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela