feministisktnedslag.blogg.se

Vem äger frågan - du eller jag?

Publicerad 2014-03-04 13:41:58 i Allmänt,

Feministiskt nedslag genomförde idag en föreläsning med Peter Grusmark som poängterar en viktig sak: att feminismen inte handlar om kvinnor, för kvinnor och av kvinnor utan att det handlar om en fråga som berör alla oavsett social konstruerat kön.

Hur reflekterar och tänker vi kring att göra könet i vardagen, vad är manligt och vad är kvinnligt? Varför är det så viktigt för oss att forma oss i de strukturer som finns och som vi reproducerar dagligen dag?

Jag har själv benämnt mig som feminist sen jag var 15 år, det var då jag landade och analyserade skillnader i samhället mellan män och kvinnor.  Det som fick upp ögonen för mig var att på min gymnasieskola fanns ”hockeybänken”. Den var centralt lokaliserad och på den satt de coola hockeykillarna. Dom intog bänken på vad jag i nuläget skulle kalla ett typiskt manligt sätt, tillbaka lutade, bredbent och i total kontroll över situationen. Det som jag minns mest var de gånger då dom satt där och på lappar skrev siffror från 1-10 som de visade upp när tjejer gick förbi. Harmlöst kan tyckas, vanligt pojkstreck sa vissa medan andra sa att de inte var något att bry sig om. Men när är det ok för killar i 15-19 års ålder att sitta och bedöma tjejer i samma ålder?

Det här var den händelse som fick mig att börja tänka och fundera. Varför var et ok för dom att göra så här? Varför var det ingen som reagerade? Och varför slätas det över?  Visst det här var 1995 (och där avslöjade jag min ålder vilket jag som kvinna ska tycka är lite genant) men jag ser inte att förändringen är allt för stor.

Att göra kön pratar Peter om. Men kan en över huvud taget göra kön? Könet är ju förutbestämt som vi föds till. Eller? Vi matas med hur vi ska vara, se ut och föra oss från den dagen vi föds. Visst finns det vissa biologiska skillnader men jag anser att det är mycket i könet som vi fostras till från den lilla pojken och flickan som i allt från bemötande, leksaker, färger och så vidare just påverkar vad vi lägger i kön. 

Peters föreläsning gav mig en välbehövlig uppdatering kring manligt och kvinnligt, saker som jag många gånger resonerat och landat i. För mig ligger min kamp i att driva på frågorna på mitt sätt. Jag är en person som många skulle benämna som oroligt kvinnlig, jag är mån om mitt utseende och jag gillar mode, smink och yttre attribut. Det betyder inte att jag inte är feminist, snarare tvärtom, jag bedriver frågorna på mitt sätt – feministiska nedslag är en sak, för det handlar om att arbeta med jämställdhetsfrågorna på olika sätt, på olika arenor. Därför är männen otroligt viktiga i det här arbetet. Låt oss inte göra det till en kvinnofråga utan låt oss göra det till en fråga för alla.

En länk på vägen:
The Representation Project: Rewrite the Story
 
//Madelene Hansson, feminist

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela